סיפורה של
למען ריבוי תורה בישראל
כאלומת אור ההולכת ושוטפת באורה הבהיר את חשכת הלילה, קמו בזה אחר זה כוללי "רינה של תורה" ברחבי ארץ
ישראל.
באייר תשע"א נוסדה אבן הפינה למה שהפך לימים לאימפריה בת מאות אברכים, עת הוקם בירוחם הכולל הראשון עם
עשרה אברכים. המטרה היתה לייסד מציאות של בית מדרש חי ותוסס, מעשיר ומדרבן, דווקא בשעות שאין בהן ריבוי
לומדים, באמצעות הצבת סדר שלישי כסדר ככל הסדרים ואף מעבר: נדבך חשוב בבניין וקניין מדרגות העלייה של כל אברך.
מהתחלה צנועה זו, נוצרו מושגים חדשים בצורת העמדת תלמידי החכמים של הדור הנוכחי בכל רחבי ישראל. בשורת ריבוי
עמל התורה בשעות הערב עלתה כלהבה ונפתחו מקומות חדשים. מסגרת הלימוד שנקבעה היתה 'ליבו חפץ', מתוך מטרה
לתת לאברכים את המרחב העצמאי והאישי להתפתחות וצמיחת כל יחיד. יחד עם זאת, נקבע תקנון לכולל, שבמרכזו לימוד
ברציפות ללא דברים בטלים. עם השנים התקנון הפך להיות אבן היסוד לכל כוללי "רינה של תורה" ברחבי הארץ.
בתחושת שליחות זו הוטבעה בהמשך דרכה של "רינה של תורה" תשומת לב ודגש מיוחד לפתיחת כוללים בריכוזים חרדים
מתפתחים. הרשת רואה חשיבות בהתמקדות בפריפריה החרדית ובשכונות קצה בערים הגדולות, במטרה להאיר את
הלילות באור תורה במקומות הדרושים לכך ביותר, וממילא להשפיע ולהוסיף קומה רוחנית משמעותית במקומות הבונים
את דרכם. ואכן, בס"ד בכל מקום שדבר "רינה של תורה" מגיע, הרי היא הופכת לאבן שואבת לרבים נוספים המסתופפים
בצל הכולל, תוך העצמה וחיזוק במושגי תורה ועמלה לאזור כולו.
בעולם התורה הפכה "רינה של תורה" לחממה ייחודית לבני עליה מובחרים, והביקוש להימנות על שורותיה הלך וגדל. בעיר אחרי עיר נקראה הנהלת "רינה של תורה" אל הדגל, ומול עוצמת הבשורה היא נענתה לצורך
ופתחה כוללים נוספים.
"באים בכוח מעשיהם"
בנשיאות הכוללים עמד רשכבה"ג מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצוק"ל, אשר טיפח ורומם מפעלותיה, וברוחו הגדולה
כיוון הליכותיה והנחה דרכה. נודעו בקרב רבבות אלפי ישראל כוח הסגולה המיוחד שמסר להם – תפילה אחר תורה, כסדר
המיוחד והמופלא המסוגל לישועה בזמני רצון מיוחדים. בהם בחר להביא דבר ישועתו, ובראש המעמדות עמד להביא מזור
למצפי ישועה, והציב הנחיותיו לקיום הדבר המסוגל שהושיע רבים. בכוח זכות לימוד התורה של שעות הלילה, זכו וזיכו
אברכי הכוללים להמוני ישראל את סדרי התפילות שתיקן מרן זצוק"ל במיוחד לבקשה אחר עמל תורה בזמנים המסוגלים
לישועה, בה ראה כוח ישועה מיוחד המתעורר בזמן שעמלי תורה מעתירים בפה קדוש שלמד בתענית דיבור שלוש שעות.
רשכבה"ג מרן שר התורה זצוק"ל גילה דעתו בכמה הזדמנויות, כי ב"רינה של תורה" יש כוח מיוחד של תפילה וישועה,
וחתנו ראש הישיבה מרן הגאון הגדול רבי שרגא שטינמן שליט"א, אשר לימים הועמד לכהן פאר בנשיאות הכוללים בצוותא
חדא עם הגאון הצדיק מרן רבי בנימין פינקל שליט"א, התבטא במכתבו "באים בכוח מעשיהם, דוחים גזירות ורואים ישועות,
כוח מעשיהם – העומדים בבית ה' בלילות לילה לילה ברציפות ללא הפסק בהתמדה בשקיעות". סדרי הרציפות והתפילות
שאחריהם, בהם האברכים עמלים בתורה לזכות מצפי ישועה ומתגדלים אף בחלק של 'מתפלל על חברו', ולימודם ותפילתם
מתוך שותפות אמת עם צער אחרים, נודעו בכל קצווי תבל כמעמדות פלא ונס, בהם עולה תפילה הנשמעת מממעקי הלב
וקורעת את דממת הלילה בכוח התורה, וממנה ישועה לאלפים.
עם הפנים לעתיד
בני החבורה בכוללים הינם עידית האברכים בארה"ק, הממיתים עצמם כפשוטו באוהלה של תורה.
בס"ד כיום )קיץ תשפ"ד( מונים הכוללים קרוב ל500- אברכים כ"י, הנהנים ממעטפת אדירה וייחודית אשר יצרה מושגים
חדשים של התפתחות תורנית וקניני תורה כבירים. עבור לומדי "רינה של תורה", אין מדובר במסגרת לימודית כלשהי
ה"סוגרת את היום", אלא בנדבך מרכזי ומהותי בדרכי עלייתם, במסגרת קהילה תורנית ייחודית של עמל ורוממות המייצרת
סטנדרטים חדשים של מחויבות לשקידה והתעלות במעלה הר השם.
התוכנית שנוצרה הייתה ייחודית מן הרגע הראשון בכך שנועדה מראש לתת מסגרת עצמאית, בה כל אברך יוכל לבחור את
הלימוד 'שלו'. לחזרות האישיות שלו, לספר שהוא כותב, ללימוד בעיון או בקיאות שהוא אוהב במיוחד, ולמעשה לכל מה
שיכול לגרום לפרוץ גבולות ולהשתלם בכל מקצועות התורה. אלא שהדבר מתבצע במסגרת תוכנית ייעודית אשר מבטיחה
התקדמות והתעלות עקבית: הלימוד עצמו הוא בנושא הנבחר על ידי כל אברך, אך כל אחד צריך להגיש תכנית לימודים
בתחום שבו בחר לעסוק. בחלק מהמקומות ישנם גם מבחנים, אבל את אופי החומר ואת הקצב קובע כל אברך עצמו.
אחוות הלומדים ודיבוק החברים הייחודי, מסלולי הלימוד המגוונים הכוללים סדרי לימוד ומבחנים בכל מקצועות התורה
לצד אפשרות ללימוד אישי בנושאים לבחירה, יצרו תמהיל ייחודי. הנהלת הכוללים השוקדת לייקר כל אחד ואחד מבני
החבורה, לא חוסכת מאמצים ומשאבים לטובת כך. ראשי הכוללים בכל אתר ואתר הינם מהיושבים ראשונה בעולם התורה,
והחותם המיוחד לכל אחד מאברכי "רינה של תורה" הפך זה מכבר לתו איכות ייחודי, יקר ערך ובעל משמעות בעצם
השתייכותו למפעל תורני נשגב זה.
בהכוונת מרנן ורבנן גדולי ישראל, גם מול אתגרי הזמן והשעה תנופת הפיתוח והצמיחה אינה פוסקת. מהפכה זו יצקה
השפעה אדירה הנושבת מבתי המדרש של "רינה של תורה" על ההווה והעתיד התורני של עילית בני התורה בישראל, ולכל
הפוגשים בה ברור שהיא חייבת להמשיך. גם מול קשיי קיום ומצוקות תקציב, המחויבות של העושים במלאכת הקודש הינה
להמשיך, להחזיק ולהעצים מפעל נשגב זה ביתר שאת ועוז, לתפארת תורה ועמליה בכל אתר ואתר